top of page
mamsell-malstrommarna-och-jag.jpg

Mamsell malströmmarna och jag

Nattklubb, ljudvandring och existensiell ångest. En föreställning om hjältinnor, och oss som älskar dem.

 

Vad innebär det att ha en fiktiv person som bästa vän? När världen överger en och man står naken i hagelstormen, kan en seriehjältinna då vara den som får en att återkräva rätten att leva? Ja, säger skådespelaren och serienörden Joséphine som hävdar att seriehjältinnan Modesty Blaise hjälpte henne ur en djup livskris.

 

Ö2 Scenkonst bjuder in Joséphine Wistedt och Svärmen i ett samarbete kring idoler, ensidig kärlek, att leva på lånad tid, och längtan efter en varm hand på axeln i en tid då allting svajar och sanning väger lättare än ett twitterinlägg. 

 

Från äventyrskantad soundwalk till burlesqueshow och existensiell ångest, ställs våra hjältinnor och vi själva mot väggen. I en glidning mellan det uppdiktade och det verkliga, via omslutande rum och fiktivt och dokumentärt material, rör sig berättandet mellan bakgatan i London, nattklubben i Paris och flickrummet i Åkersberga.

 

Modesty Blaise, hjältinnan, en ex-maffiaboss med starkt rättspatos, många älskare, och en enorm kapacitet att överleva. Och Joséphine, då, en ung kvinna i en våldsam relation som blir gravid och får ett barn som hon lämnar bort. Joséphines liv klingar mot Modestys, och de ställs mot varandra, fight för fight, serieruta för serieruta i ett undersökande av det politiska i det personliga och det allmängiltiga i det specifika. Mamsell, malströmmarna och jag bjuder in till en förförisk värld, där allt kan vara sanning eller lögn, och där lögnen är farligt enkel att svälja.

Av: Joséphine Wistedt

Medverkande: Joséphine Wistedt och Nils Granberg

Dramaturg: Manda Stenström

Scenograf och kostym: Anne Hellandsjö

Foto, film och ljud: Fredrik Lundqvist

Producent: Kristin Carlén

Konstnärlig ledare: Teresia Pettersson

Producerad av Ö2 Scenkonst i samarbete med Svärmen

Scen: Ö2 Scenkonst

Längd: 2 timmar inklusive soundwalk

Ö2_03_Press-768x512.jpg
Bilder och recensioner

Skådespelaren Joséphine Wistedt, som även står för manus, gör båda karaktärerna med intensiv närvaro och total kroppskontroll. Dramatenskådisen Elin Klinga dyker ideligen upp i mitt huvud, det är något snarlikt över fraseringen, över den sårbara intensiteten. Ändå är Joséphine Wistedt sig själv nog, möjligen är det här hennes livs roll – att souterräng-flickan fått namnet Joséphine förstärker känslan av angelägenhet.

 

Men egentligen är det ju skitsamma vad som är självupplevt – i ”Mamsell, malströmmarna och jag” har alla som för ens en

minut funnit livet outhärdligt mycket att hämta.

DN

"Tidens kontinuitet är i detta sceniska verk också satt ur spel. Likaså den linjära handlingen. Perspektivet skiftar mellan den hemliga agenten och en, får man förmoda, autofiktiv gestalt, flickan Joséphine. Båda förkroppsligade av den mångbegåvade Joséphine Wistedt." Peter Stenson, Danskonst

bottom of page